לראות עולם בלי לצאת מהכיתה
תומר ברץ היה מורה ומחנך בחטיבת ביניים בקריות, והיה לו משעמם. הוא לימד חמישה מקצועות שונים, אבל הרגיש שאין חיבור בין חומר הלימוד לבין העולם האמיתי. הוא גם הרגיש שהתלמידים שלו לא באמת מתחברים למה שקורה בכיתה ולכן חיפש דרך לעשות את השיעור יותר חוויתי. דרך לגרום לתלמידים לגלות עניין אמיתי בנושא הנלמד... התשוקה שלו הביאה אותו לפתח מיזם חינוכי פורץ דרך!
בשביל מה צריך ללמוד את זה?
אחד המקצועות שהוא לימד היה ערבית. בשביל תלמידים יהודיים רבים זה נושא שלא נוגע אליהם בכלל. לא יוצא להם לפגוש בשפה הערבית מחוץ לשיעור בכיתה, או באנשים שהשפה הערבית משמשת אותם ביומיום. מה עושים? תומר חיפש אנשים שיכלו להמחיש לתלמידים מה אפשר לעשות עם ידע בשפה הערבית. חיפש ומצא. הוא ביקש מחבר שלו, שהוא כתב לענייני העולם הערבי, לספר לתלמידים על העבודה שלו. הוא יצר קשר עם סופר שכתב ספר על ארגון טרור ערבי, והעלה אותו לראיון לייב בוידאו מול תלמידי הכיתה. הוא ראה שזה מצליח: התלמידים היו נלהבים, שאלו שאלות וגילו עניין רב.
לראות עולם
תומר ראה כי טוב, והרחיב את מפגשי הוידאו גם לשאר המקצועות והכיתות שהוא לימד: היסטוריה, אזרחות ועוד. אט אט הוא הצליח לגייס לעזרתו יותר ויותר אנשים רלוונטיים – "מומחי תוכן" - שהסכימו להתראיין במפגשים שהוא ארגן. ככל שעבר הזמן הוא הגדיר את מודל העבודה, פיתח את הרעיון ואת התהליך והתחיל להציע את רעיון המפגשים לבתי ספר נוספים. הוא הנחה את המורים האחרים איך לעשות את עבודת ההכנה עם התלמידים טרם הראיון. למיזם שלו הוא קרא "לראות עולם".
כיום המיזם "לראות עולם" מנוהל כעמותה. בצוות שאחראי על המיזם חברות גם אילת סגל המלווה את בתי הספר היסודיים וד"ר נועה אלבלדה שמרכזת את תחום גיוס המומחים. את הניסיון שנצבר בפרויקט הם משתפים עם בתי הספר שנרשמים להשתתף: משדכים מומחי תוכן מתאימים, מתאמים את השיעורים ומלווים את עבודת ההכנה. לאחרונה הם אפילו עזרו בהקמת מיזם נוסף, דומה: פרויקט "מדען ברשת" של מכון דוידסון לחינוך מדעי.
אז איך זה עובד?
לפני כל מפגש כזה המורה עושה הכנה לתלמידי הכיתה, מספר להם על האדם שאמור להתראיין ועל מה שהוא עושה. התלמידים מכינים מראש שאלות ומגיעים למפגש כשהם כבר מכירים את האדם שמולם ואת הנושא שעליו הולכים לדבר. המפגש עצמו נעשה כשיחת וידאו מרחוק. כלומר, אף אחד לא נאלץ להשקיע זמן בנסיעות כדי לקיים את המפגש. תומר מדגיש כי לא מדובר בהרצאה של הדובר, אלא בראיון שמבצעים תלמידי הכיתה.
את השיעורים ניתן לקיים עם תלמידים בכל מיני גילאים, אבל תומר מעיד שבעיניו הפורמט עובד הכי טוב עם תלמידי חטיבות הביניים. מצד אחד הם כבר בוגרים כדי להכין שאלות מעמיקות לכזה סוג של ראיון ולהפיק ממנו ערך רב, ומצד שני יש חופש פעולה בתכנית הלימודים מכיוון שאין עדיין את לחץ של הבגרויות. חופש פעולה זה מאפשר לשלב את השיעורים הללו בשעות הלימוד.
פה תוכלו לראות את תומר ברץ מתראיין על המיזם "לראות עולם" (רק 3.5 דקות):
אני חושבת שהמיזם הזה נפלא ואני ממש אשמח שזה יגיע לבתי ספר בכל הארץ (לבתי הספר של ילדיי כבר העברתי את החומר). רוצים לעניין גם את הסגל בבית הספר של ילדכם? בלינק הזה תוכלו למצוא תקציר מנהלים ופרטים ליצירת קשר עם העמותה.
Yorumlar