הבלוג

טיפים ורעיונות להורים

מסיבת יום הולדת בסגנון "חפש את המטמון" לילדים

כשהבן הבכור שלי היה בן 5 החלטתי לערוך לו בעצמי מסיבת יום הולדת לחברים מהגן. במשך כמה שבועות תכננתי, קניתי, גזרתי, הדבקתי, תפרתי, הכנתי, עשיתי סימולציות, עיצבתי הזמנות ומה לא. תכננתי מסיבת יום הולדת בנושא "פיראטים", עם תחנות מקוריות ומגניבות. בכל תחנה הוצב מישהו מבני המשפחה, שגויסו מבעוד מועד לטובת האירוע. לאחר מכן הפעלתי אותם במשחק "חפש את המטמון" עם משימות ובסוף המשחק הילדים מצאו תיבת מטמון גדולה שהיו בה הפתעות לכל הילדים. גם את התיבה הכנתי בעצמי 😊.

לסיכום: הייתה הפעלה מדהימה. הגננת התקשרה למחרת נלהבת לספר לי שהילדים הגיעו לגן עמוסי חוויות.


מאז יצא לי כמה וכמה פעמים לארגן ולהפעיל קבוצות של ילדים במסגרת ימי הולדת, מסיבות של וועד הכיתה או הגן וכדומה.

בפוסט הזה אני רוצה לעזור לך לתכנן מסיבת יום הולדת בסגנון "חפש את המטמון": הוא מכיל הנחיות, טיפים וגם רעיונות למשימות ולחידות. האתגר: משימות שיתאימו לקבוצה וכמובן לרמה והגיל של הילדים.


דרך אגב, אם תכננתם כבר מסיבה בסגנון אחר, עדיין אפשר לשלב משחק "חפש את המטמון" כהפעלה אישית לילד-יום-ההולדת עצמו, במסגרת חגיגה משפחתית מצומצמת, אם אתם מתכננים כזו. במקרה כזה כבר עשיתי לכם את החיים ממש פשוטים!!! למה? כי ממש כאן תוכלו למצוא משחקי "חפש את המטמון" מעוצבים ומוכנים מראש לטווח הגילאים שבין 4 ל-9 שנים. כל מה שצריך זה לרכוש, להדפיס ולהחביא לפי ההוראות.

ילדה נושאת מתנות

לפני שמתחילים, כמה טיפים

  • מסיבת יום הולדת בדרך כלל אורכת כשעתיים. לעומת זאת, הפעלת "חפש את המטמון" בחצר הבית אורכת כ 30-40 דקות, תלוי בגודל הקבוצה ובמשימות. מה שזה אומר זה שכדאי לשלב הפעלה קצרה נוספת במסיבה, וגם לקחת בחשבון כמובן זמן לנשנושים, להדלקת נרות ואכילת עוגה. ההפעלה הנוספת יכולה להיות משחקי חברה או פעילות יצירה קלה שמתאים לעשות בחוץ.

  • משחק "חפש את המטמון" שכולל חידות שצריך לפתור מתאים יותר לקבוצה קטנה של ילדים. כלומר, למסיבת יום ההולדת שמכילה רק כמה חברים טובים. אם החלטתם בכל זאת להזמין את כל הגן או את כל הכיתה, עדיף לחלק אותם לקבוצות. במקרה זה כדאי לבנות לכל קבוצה משחק קצת שונה (אפשר להחביא פתקים בצבעים שונים ובמיקומים שונים) ולמנות מבוגר אחראי שיוודא שהמשחק מתקדם כהלכה. קחו בחשבון שזה יותר עבודה...

  • יש הבדל משמעותי באופי המשחק בין ילדים שאינם יודעים לקרוא (ילדים בגיל הגן, או תחילת כיתה א') לבין ילדים בוגרים יותר. בהמשך הפוסט תוכלו למצוא התייחסות נפרדת לשתי שכבות הגיל.

תכנון הפעלת "חפש את המטמון" לילדים שאינם קוראים (גן + תחילת כיתה א')

עבור ילדים שעדיין לא קוראים, המשחק יהיה כזה: בכל פתק שהם מוצאים תופיע משימה שהם צריכים לבצע. אדם מבוגר יהיה זה שייקרא את הפתק, וישגיח על ביצוע המשימה. בסיום המשימה המבוגר יקריא לילדים את הרמז למיקום הפתק הבא. את המיקום תכתבו כך שיהיה ברור לילדים לאן צריך להגיע ולחפש, אבל לא בדיוק איפה הפתק נמצא. המשחק צריך להיות באורך מהנה: לא קצר מדי ולא ארוך מדי. לדעתי 5 תחנות עם משימות הן כמות מתאימה בגיל הזה.

הנה ניסוח לדוגמה של פתק:

כָּל הַכָּבוֹד שֶׁמְּצָאתֶם אֶת הַפֶּתֶק, אַתֶּם נֶהֱדָרִים!

הַמְּשִׂימָה הַבָּאָה שֶׁלָּכֶם הִיא... < השלימו את שם המשימה >

סִיַּמְתֶּם אֶת הַמְּשִׂימָה? מְצֻיָּן!

הַפֶּתֶק הַבָּא נִמְצָא לְיַד הָעֵץ הַגָּדוֹל.

הנה כמה רעיונות למשימות שמתאימות לגילאים הללו, ולחצר שכונתית:

  1. למצוא רשימה של חפצים. למשל: 10 עלים, 6 נעליים, 5 אבנים, 4 כדורים (או חפצים מיוחדים אחרים שאותם תדאגו להחביא מבעוד מועד באזור). אתם יכולים להכין טבלה עם מספרים ותמונות ולהדביק במקום בולט שכולם יראו. אפשר למנות אחד מחברי הקבוצה שיהיה אחראי על ריכוז החפצים שנאספו ומנייתם. הנה דוגמה לטבלה כזו, שגם אתם יכולים להכין:

דוגמה לטבלה
  1. לעבור "מסלול מכשולים" שהכנתם מראש. מסלול כזה יכול להיות מורכב למשל משורה של כסאות שכל חברי הקבוצה צריכים לזחול מתחתם, או קורה עבה שמונחת על גבי שני שרפרפים שצריך ללכת עליה עד לסופה וכדומה.

  2. מרוץ שליחים מכוון מטרה. דוגמה ראשונה: בקצה המסלול דלי מלא מים, ובתחילת המסלול דלי ריק. כל ילד מצויד בכוס. כל ילד בתורו רץ לקצה המסלול, ממלא את הכוס שלו, וחוזר במהירות אך בזהירות חזרה כדי לשפוך את תוכן הכוס לדלי. המטרה: למלא את הדלי בתוך פחות מעשר דקות. דוגמה שנייה: בקצה המסלול מפוזרים חלקים של פאזל גדול, ובתחילת המסלול שקיות זבל מסוג עבה במיוחד. כל ילד בתורו נכנס לשקית, קופץ לקצה המסלול ומביא חלק אחד מהפאזל. בסיום מרוץ השליחים מרכיבים את הפאזל, שיכול להרכיב תמונה או ציור המרמזים על מיקום הפתק הבא.

  3. פעילות גופנית. משימה המורכבת מרשימה של פעיליות קצרות שצריך לבצע ביחד, כקבוצה. מומלץ להפעיל מוזיקה ולהגביר את הווליום כדי להוסיף להתלהבות. למשל: לקפוץ במקום 10 פעמים, לעשות סיבובים במקום ולמחוא כפיים. לחילופין, אפשר לשים שיר ברקע ולרקוד לפי ההוראות. רק כדאי לוודא לפני זה שהילדים מכירים את השיר. הנה כמה הצעות: הופ כתפיים, ריקוד הציפורים, הוקי פוקי. או שתלמדו אותם ריקוד קל בעצמכם, אפשר למצוא כמה רעיונות ביוטיוב.

  4. משחק עם כדור. המטרה: להתמסר לפחות X פעמים בלי להפיל את הכדור (X תלוי בגיל הילדים ובגודל הקבוצה): הילדים מתמסרים בניהם בכדור, ומונים את מספר המסירות המוצלחות. אם הכדור נופל מתחילים לספור מחדש. אסור למסור לילד שמימינך או משמאלך. רעיון נוסף: הילדים עומדים בטור אחד אחרי השני וצריכים להעביר את הכדור מעל הראש מהילד הראשון ועד האחרון: הראשון בטור מעביר את הכדור מעל ראשו שלו לעומד מאחוריו. השני מעביר לשלישי וכך הלאה. מבצעים את המשימה עד שמצליחים לעשות אותה כהלכה (בלי להפיל את הכדור). אם מדובר בקבוצה קטנה אפשר לעשות אותה כמה פעמים: בכל פעם הילד האחרון רץ לתחילת לטור והופך להיות הראשון, עד שכל הילדים השתתפו.

תכנון הפעלה של "חפש את המטמון" לילדים שיודעים לקרוא (כיתה ב' ומעלה)

עבור ילדים שכבר יודעים לקרוא, כל פתק יכיל חידה, שהפתרון שלה הוא הרמז למיקום הפתק הבא. מכיוון שמדובר בקבוצה של כמה ילדים, עדיף לחשוב על משימות שאפשר לעשות ביחד כקבוצה. או לחילופין, להגדיר שבכל משימה שניים מהילדים אחראים על פתרון החידה, והשאר משמשים כ"יועצים". אם חלק מהחידות קלות, אפשר להכין יותר פתקים.


הנה כמה רעיונות לחידות שמתאימות לקבוצה קטנה:

  1. כתב סתרים. זו אחת מהחידות הקלאסיות ביותר. מנסחים כתב חידה בן כמה שורות ומצפינים את האותיות עם כתב סתרים. אפשר להמציא כתב סתרים משלכם, או להשתמש במחוללים שקיימים ברשת. למשל באתר יויו.

  2. סידור תמונות של הילד. הדפיסו מספר תמונות של הילד, בגילאים שונים, ובגב של כל תמונה רשומה אות. יש לסדר את התמונות לפי סדר כרונולוגי (מגיל ינקות לגיל בוגר) ואז להפוך כל תמונה ולראות איזו מילה מתקבלת. לדוגמה, כתב החידה יכול להיות כזה: "הַפֶּתֶק הַבָּא מִסְתַּתֵּר בַּמִּתְקָן שֶׁדָּנִי הֲכִי אוֹהֵב מִגִּיל צָעִיר וְעַד הַיּוֹם. סָדְרוּ אֶת הַתְּמוּנוֹת כְּדֵי לִמְצֹא אֶת הַמָּקוֹם" (פתרון: מ-ג-ל-ש-ה)

  3. פאזל. מצלמים את מיקום הפתק הבא ומדפיסים על נייר גדול (A3). ומדביקים את הנייר על קרטון כדי שיהיה קשיח. מציירים על הגב של הקרטון צורות של חלקי פאזל וחותכים עם סכין יפנית. הילדים צריכים להרכיב את הפאזל ולזהות את המיקום.

  4. תשבץ. את התשבץ אפשר לשרטט על דף גדול כדי שכל הקבוצה תוכל לראות. אפשר לתת לכל ילד לפתור הגדרה אחת. ההגדרות בתשבץ יכולות להיות קשורות לילד היום הולדת. את התשבץ בונים כך שבמרכז שלו מתקבלת מילה או צירוף מילים המרמזים על מיקום הפתק הבא. למשל בדוגמה הבאה: כמה אחים ואחיות יש לדני? באיזה חודש דני נולד? איזה חיית מחמד יש לדני? ליד מי דני יושב בכיתה? איזה מתקן דני הכי אוהב בגן המשחקים? באיזה חוג דני משתתף כבר שנתיים? מהו החג שדני הכי אוהב? וכו'.

דוגמה לתשבץ

כמה זמן לוקח לארגן הפעלה כזו?

כדאי להגיע למקום האירוע כמה ימים לפני המסיבה ולהחליט איפה הולכים להחביא כל פתק. מכינים מראש את הפתקים בהתאם למיקומים. ומכינים את האביזרים למשימות השונות. וכמובן - אל תשכחו לארגן מטמון, ועדיף בקופסה מהודרת. :-) להערכתי בכמה שעות בודדות של מחשבה ועבודה תוכלו לארגן יום הולדת מהנה, שייזכר לזמן רב! ארגנתם? אשמח לשמוע חוויות!