הבלוג

טיפים ורעיונות להורים

פעילות חפש את המטמון לכיתה א'

בשבוע שעבר חגגנו לבן שלי, בן 7, יום הולדת בכיתה. נדמה לי שזו המסיבה השלישית שלו כבר... :-) חגגנו בבית וחגגנו עם החברים מהכיתה ב-ijump (אגב, היה ממש מוצלח!) ואם לוקחים בחשבון גם את העוגה שהכנתי לארוחה המשפחתית בפסח אז אפשר לומר שזו כבר החגיגה הרביעית. אבל, מי סופר? בגיל הזה עוד נהנים מהעובדה שגדלנו בשנה. :-)


מכיוון שאני אמא חובבת הפעלות, וגם הילד מאוד אוהב שמפעילים אותו, החלטתי לכבוד המאורע להכין פעילות לכיתה.

ואיזו פעילות תעביר לי בכיף חצי שיעור אם לא... "חפש את המטמון"??? חחח אתם כבר מכירים אותי...

בפוסט הזה תמצאו תיאור של כל הפעילות, כולל הסברים וקישורים.


התכנון הראשוני היה לעשות משחק "חפש את המטמון" ברחבי בית הספר. מכיוון שמדובר בילדים צעירים שעוד לא סיימו ללמוד לקרוא החלטתי לוותר על משימות מורכבות ופשוט לרשום על כל פתק היכן המיקום של הפתק הבא. כמו כן, החלטתי לחלק את הכיתה ל-3 קבוצות ולהכין משחק נפרד לכל קבוצה. זאת מכיוון שבקבוצה קטנה יש יותר סיכוי לכל אחד מהילדים למצוא את הפתק וליהנות מהמשחק.

נעליים ישנות

קופסת המטמון שהכנתי לטובת הפעילות. המממ... מעניין מה יש בפנים? :-)


חלוקת הילדים לקבוצות

הניסיון שלי כמדריכה בצופים לימד אותי שאם נותנים לילדים להתחלק לבד לקבוצות זה אף פעם לא יוצא מוצלח: הם מתחילים לחפש את החברים כדי להיות ביחד ויש ילדים שנעלבים בסוף, וגם הקבוצות לא בהכרח יוצאות מאוזנות. לכן החלטתי לחלק אותם בדרך שונה:

הכנתי מראש "ערכות הכנת צמידים" בשלושה צבעים: אדום, כחול וירוק. כל "ערכה" כזו הכילה מנקה מקטרות בצבע מסוים ו-10 חרוזי שמש. בתחילת הפעילות חילקנו לילדים בצורה שרירותית את הערכות וכל ילד הכין לעצמו צמיד. בהמשך הנחתי את הילדים להתחלק לקבוצות לפי צבעי הצמידים וכך גם היה קל לזהות מי שייך לאיזו קבוצה.

דוגמה ל"ערכת הכנת צמיד"


אם אתם במקרה תוהים מה הם "חרוזי שמש"? ובכן, אני אסביר מיד. את חרוזי השמש המגניבים גיליתי במקרה לפני שנתיים. מדובר בחרוזי פלסטיק שמכילים חומר שרגיש לקרינת השמש. כאשר הם אינם חשופים לשמש הם נראים לבנים ופשוטים. אבל, כשחושפים אותם לאור השמש הם משנים את צבעם לצבע אחר: אדום, כחול, כתום, ורוד או ירוק... וכך הצמיד הופך באורח פלא לצבעוני. כשחילקתי את הערכות שהכנתי לילדים לא גיליתי להם כמובן את האופן שבו עובדים החרוזים ורק ציינתי שבערכה יש "חרוזי קסם!" ושכשנצא לשמש יקרה להם משהו מופלא. במהלך משחק החיפוש אחר המטמון הילדים שמו לב שהצמידים הפכו לצבעוניים וההתלהבות הייתה גדולה.


* את חרוזי השמש ניתן לרכוש באינטרנט מחנויות בישראל, עלה לי 40 ש"ח ל-100 חרוזים. פשוט תקלידו "חרוזי שמש" בגוגל.

ככה זה נראה בשמש


הכנת המשחק

כפי שציינתי קודם, החלטתי לחלק את הכיתה ל-3 קבוצות. לכל קבוצה הגדרתי 5 תחנות שונות כדי למנוע מצב שבו קבוצה אחת מגלה את הפתקים של קבוצה אחרת. כמו כן, שמתי כל פתק במעטפה המתאימה לצבע הקבוצה: מעטפות אדומות לקבוצה עם הצמידים האדומים, מעטפות ירוקות לקבוצה עם הצמידים הירוקים וכו'.


העדפתי להכין משחק שבו המטרה של הכיתה תהיה מטרה משותפת, על מנת שלא תיווצר תחרות בין הקבוצות. לכן החלטתי לשנות קצת את אופי המשחק:

במקום להחביא מטמון, הצבתי אותו בצורה גלויה על שולחן המורה בתחילת הפעילות.

אבל! קופסת המטמון הייתה נעולה עם מנעול קומבינציה של 3 ספרות. על המנעול הדבקתי מדבקה לבנה פשוטה שעליה ציירתי שלושה עגולים בצבעים שונים: אדום, ירוק ו... כן ניחשתם - כחול.

הסברתי לילדים שכל קבוצה צריכה במהלך המשחק לגלות את ספרה אחת, ורק כאשר מזינים את כל הספרות יחד מגלים את הקוד שפותח את המנעול. אף אחד לא ידע מה יש בתוך הקופסה... אפילו הבן שלי לא ידע.


זה המנעול שהכנתי: מנעול קומבינציה רגיל עם מדבקה לבנה עליו.


את הספרה של כל קבוצה הכנתי מראש כסוג של פאזל, ובכל מעטפה של פתק החבאתי חתיכה אחת של הפאזל. כשהילדים סיימו לאתר את כל הפתקים, כבר היו ברשותם כל חלקי הפאזל ואז הם יכלו להרכיב אותו ולגלות את הספרה.

את הפאזל הכנתי בצורה מאד פשוטה:

חיפשתי ומצאתי ברשת תמונות שבהם הופיעה הספרה שהייתי צריכה. הדפסתי אותן במדפסת הביתית והדבקתי על קרטון שחתכתי מקופסת קורנפלקס. לאתר שהדבק התייבש, חתכתי את התמונה לפסים, וסימנתי כל פס מאחור במספר ובצבע. כך ידעתי לשייך את הפאזל לקבוצה, וגם להרכיב אותו חזרה בקלות. לאחר מכן פיזרתי את חלקי הפאזל של כל קבוצה במעטפות של המשחק שהכנתי עבורה.


הפאזלים עבור כל אחת מהקבוצות: כך זה נראה מקדימה


וכך זה נראה מאחור


ומה עם הפתקים?

אחרי שהחלטתי על המיקומים של כל תחנה במשחק ניגשתי להכנת הפתקים.


מכיוון שמדובר בילדים צעירים, הנחתי שקריאת הטקסט על הפתק תהיה משימה ראויה מספיק ופשוט רשמתי בכל פתק את מיקום הפתק הבא. כמובן שעבור ילדים בגילאים גדולים יותר אפשר להכין משחק מורכב יותר, כמו זה שתוכלו למצוא בפוסט הזה.


את ההוראות כתבתי ב-WORD כאשר השתמשתי בפונט גדול ובתוכנת "נקדן". מכיוון שבכיתה של אוהד הילדים למדו רק עד הניקוד של "צֵירֶה" ו"סֶגוֹל", אז דאגתי להחליף מילים מסוימות - כמו "מנעול" - בציור, על מנת להקל על הקריאה.

את הפתקים החבאתי בדקות הראשונות של תחילת השיעור, בזמן שחצר בית הספר הייתה ריקה מילדים.

דוגמה לשניים מהפתקים


כמו כן הוספתי עוד אלמנט מגניב למשחק: באחד מששת הפתקים החבאתי במעטפה גם "עט כתב סתרים" המבוסס על פנס אולטרא-סגול. וגם כתבתי חלק מהטקסט בפתק בעצמי עם העט המיוחד. זאת אומרת, שכדי לפענח את המיקום של הפתק הבא במקרה הזה, הילדים היו צריכים להבין שצריך להאיר על הפתק עם הפנס שעל העט.

היה לי חשוב שהם יבינו איך העט פועל, מכיוון שזו גם הייתה ההפתעה שהחבאתי בקופסת המטמון... :-) עטי "כתב סתרים" לכל ילדי הכיתה.


* את העטים גם הזמנתי באינטרנט מראש, במחיר של 2.5 ש"ח ליחידה.

דוגמה לפתק המכיל דיו כתב סתרים


סיכום

אז מה היה לנו?

התחלתי את הפעילות בלהציג את תיבת המטמון הנעולה, ולספר לילדים על המשחק שצפוי להם.

לאחר מכן חילקנו את ערכות הצמידים לכל ילדי הכיתה. הילדים השחילו את החרוזים בכוחות עצמם על מנקה המקטרות, ואנחנו עזרנו להם לסגור את הצמיד על היד.

לאחר מכן כל מבוגר (אני, בעלי, והמורה) הצטרפנו לאחת מהקבוצות ונתנו להם את המעטפה הראשונה. בהמשך, הסתובבנו עם הילדים בזמן שהם חיפשו את שאר הפתקים.

בסיום, כשכל הקבוצות כבר מצאו את כל המעטפות שלהן, הרכיבו את הפאזל וגילו את הספרה - המורה הזינה את הקוד למנעול ו... הוא נפתח!

הזמנתי את "ילד היום הולדת" לפתוח את הקופסה וכולם מאד התלהבו לגלות שהקופסה מכילה ערימה של "עטי כתב סתרים" צבעוניים שחולקו מיד לשמחת הילדים.

ובסוף... כמובן שסיימנו עם משהו מתוק, חלוקת כדורי שוקולד, בכל זאת יום הולדת :-)


מקווה שנתתי לכם השראה אם אתם רוצים להכין בעצמכם פעילות לכיתה או לבית מארח. ואם השתמשתם ברעיונות שהופיעו כאן בפוסט, כיתבו ושתפו אותי - זה מאד ישמח אותי! :-)


פוסטים קשורים

הצג הכול